Wednesday 2 November 2011

aurat

semalam lepas kelas aku plan nak pergi makan kat luar dengan kawan-kawan aku...kiteorang plan nak pergi lepas asar....so, aku solat asar dulu kat kolej...time aku ciap smayang, aku pakai lar cantik2...disebabkan aku bertudung, aku gunakan 3 pin untuk menggayakan tudung aku yang tak seberapa tu...tapi 1 pin aku dah ilang...aku cari lar kat tempat aku duduk, tapi takde jugak...so, aku decide, guna satu pin je, then aku 'selempang' je selendang 2...selempang means aku ambik ujung2 selendang and bawak naik atas bahu...kalau ikutkan, sebagai seorang perempuan muslim, kita hendaklah memakai tudung melepasi dada...tapi bila aku buat tudung macam 2, dh tak tutup aurat lar...then, aku teruskan pakai tudung macam 2...nampak 'advance' cket...tapi takdela advance sangat...cuma tak lar nampak skema sangat...tetiba salah sorang dari kawan aku tanye, pin kau ilang kan...memang kau ada 1 je ke pin ? aku bagitaw lar yang aku ada 3 pin at first...ilang 1, means ada 2 je...pastu, dia tanya aku, asal tak guna je pin yang 1 lagi tu...bawak tudung ke bawah, then pin, senang citer...my friend said...aku jadik serba salah...i don't know my feeling at that time...serba salah or malu...so, aku memang nak ikut lar cadangan dia 2...tapi tetiba aku jumpa balik pin aku yang satu lagi kat dalam kain smayang aku kat dalam beg...hmmm...so, aku pakai lar cam bese...keluar je dari tandas, kawan aku cakap, "ni baru ada gaya macam sorang cikgu"...kalau nak bergaya sekalipun tak perlu lar sampai bukak aurat...apatah lagi kalau kita dah serba maklum tentang aurat...sebenarnya, jika kita pandai menjaga aurat dengan baik, itulah kecantikan yang sebenar....

No comments:

Post a Comment